torsdag 22 augusti 2013

Fax-funktion i Windows 7

Tech Blog of Sweden funderar över fax i Windows (Få ett faxmodem att fungera i Linux Ubuntu). Jag har gjort i ordningen dels en video och dels en guide. Jag personligen gräver fram en gammal fax som jag pluggar in i telefonuttaget de få gånger jag faktiskt behöver en fax.

Nåväl, vi börjar med video. Mitt klipp från YouTube:

Min skriftliga guide.
Bild 1

Börja med att klicka på "Start", följt av "Kontrollpanelen".
Bild 2.
I "Kontrollpanelen" väljer du rubriken "Program".
Bild 3

Det dyker nu upp flera rubriker men den du är intresserad av heter "Program och funktioner". Under den finns en underrubrik som heter "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner". Klicka nu på "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner".
Bild 4

Ta en stund och titta igenom listan. Vi är intresserad av raden där det står "Utskrift- och dokumenttjänster". Du ser ett + bredvid. Klicka nu på +.
Bild 5

Se nu till att funktionen "Windows Faxa och skanna" är bockat. Avsluta med att klicka på "OK" nere till höger. Det kan ta en stund för datorn att ladda filerna som behövs. Eventuellt en omstart också. Nåväl, när datorn har laddat filerna och startat om, titta på nästa bild.
Bild 6

Tillbaka till startmenyn. Klicka på "Start" följt av "Alla program". Titta nu på bild 7.
Bild 7

Nu bör en rad som heter "Windows Faxa och skanna" ha dykt upp. Klicka nu på den här programmet. Du bör få upp något som liknar bild 8.
Bild 8

Grattis! Nu har du Windows mjukvara för fax och skanning aktiverat! Ställ gärna frågor eller kommentarer i kommentarsfältet nedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar